باتوجه به پژوهشهای گستردهای که روی آزمون سراسری کنکور انجام شده است، آزمون سراسری کنکور و برخورد مکانیکی با علم در دوران تحصیل، آثار روانی بسیار بدتری نسبت به مضرات جسمی این آزمون بر سلامت داوطلبان آزمون سراسری کنکور دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشهای گستردهای روی آزمون سراسری کنکور در ایران و کشورهای دیگر انجام شده و اثرات زیانبار آن مورد تحلیل انجام قرار گرفته است. تقریباً آنهایی که چند آزمون سراسری کنکور سخت از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پشت سر گذارنده اند، گذرشان به این دباغ خانه افتاده است و از مشکلات آن آگاهند، افرادی که در سنین محصل بودن خاطرهای تلختر از آزمون سراسری کنکور در زندگی نداشته اند، ماجرایی که تمام خلاقیت و پویایی را از محصلان در بهترین سنین پویایی سلب کرد.
محمد فقیری پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان در این مورد معتقد است که آزمون سراسری کنکور زندگی مان را برای سالهای متوالی تلخ کرد؛ بیش از ۳۰ سال است که با آموزش مکانیکی دست و پنجه نرم میکنیم و دست از تفریح، ورزش، هنر و بسیاری فعالیتهای خوب زندگی به دلیل آزمون سراسری کنکور کشیده ایم؛ بازی که هیچ اثری جز افسردگی و کسالت به دنبال نداشته است.
او ادامه داد: تنها ثمره آزمون سراسری کنکور یک بعدی زندگی کردن است که در داوطلب آزمون سراسری کنکور را در زر ورق پیچاندند و او حتی نتوانست یک زندگی اجتماعی و طبیعی را تجربه کند.
فقیری تاکید کرد: آزمون سراسری کنکور هزاران تأثیر روانی و جسمی منفی داشته است. در ایران از هر تحصیل کردهای درباره اثر آزمون سراسری کنکور و دانشگاه سوال شود، حتماً با تنفر از آن سخن خواهد گفت. آثار روانی آزمون سراسری کنکور از آثار جسمی آن بدتر بوده است. کافی است سری به خوابگاهها و مراکز مشاوره دانشجویان بزنید؛ آن وقت میبینید که میزان افسردگی ناشی از آزمون سراسری کنکور و نظام آموزش مکانیکی چقدر است.
او ادامه داد: وقتی زندگی دانش آموختگان را ببینید، میزان طلاق را در زندگی شان بررسی کنید، میزان رضایت مندی آنها را از زندگی ارزیابی کنید؛ مشاهده خواهید کرد که حتما باید یکی از قربانیان آزمون سراسری کنکور هستند و روزهای سخت را تجربه کرده اند.
این مدرس دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر ۱۸ ساله بودید، الان آزمون سراسری کنکور شرکت میکردید، گفت: شاید مجبور بودم آزمون سراسری کنکور شرکت کنم، ولی از زندگی ام به دلیل آزمون سراسری کنکور نمیگذشتم.
فقیری با اشاره به اثر آزمون سراسری کنکور بر خلاقیت و تفکر بیان کرد: میتوان از کنکوریها آزمون خلاقیت گرفت یا به واقعیت جامعه نگاهی بیندازید؛ آن وقت متوجه خواهید شد که آزمون سراسری کنکور و خلاقیت چه رابطهای با هم دارند. آزمون سراسری کنکور اساساً نوعی ارزشیابی مکانیکی است و نه تنها خلاقیت نمیآفریند بلکه حتی آن را از بین میبرد.
او ادامه داد: همچنین میتوانید از انواع آزمونهای تفکر مثل آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا برای سنجش تواناییها و مهارتهای تفکر حتی رتبههای بالای آزمون سراسری کنکور استفاده کنید؛ بهتر است که طرفداران آزمون سراسری کنکور یکبار هم این کار را تجربه کنند تا برایشان ملموس شود.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: شما میدانید که هر کدام از سطوح هرم بلوم در آموزش و تفکر سهمی جداگانهای دارد؛ مثلاً دانش ۱۲%، درک و فهم ۸%، کاربرد ۲۴%، تحلیل ۳۲%، ترکیب ۱۶%، ارزیابی ۸%. اگر از داوطلبان آزمون سراسری کنکور بپرسید که آزمون سراسری کنکور ایران بیشتر مبتنی بر چیست و کدام سطح بلوم در آن برجستهتر است، به شما چه جوابی خواهند داد؟ یا کافی است سؤالات آزمون سراسری کنکور ۱۰ سال گذشته را بر این مبنا بررسی کنید؛ خودتان متوجه خواهید شد که خلاقیت و سطوح تفکر در آزمون سراسری کنکور چه جایگاهی دارد.
فقیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حذف، ترمیم و اصلاح آزمون سراسری کنکور ضرورت دارد یا خیر، گفت: اگر قرار باشد آزمون سراسری کنکور ترمیم و اصلاح شود، پیشنهاد اینجانب این است عینی تشریحی باشد، چون ارزشیابی عینی نمیتواند همه سطوح تفکر و خلاقیت را بسنجد یا لااقل برخی درسها مثل نگارش و نویسندگی به آزمون سراسری کنکور اضافه شود و در کنار آزمون سراسری کنکور یک آزمون خلاقیت و تفکر انتقادی نیز برگزار شود.
او درباره ورود آزمون هوش در کنار آزمون سراسری کنکور اظهار کرد: اگر منظور فقط آزمون هوش ریاضی منطقی است و آنچه که در آزمون تیزهوشان اتفاق میافتد، بهتر است که آزمون هوش در کار نباشد؛ اما اگر آزمونی بتواند هوشهای مختلف مثل هوش زبانی، روایی، میان فردی، اجتماعی، هیجانی، طبیعت گرا، تحلیلی، تأملی و وجودی را اندازه بگیرد، بسیار هم خوب است. یکی از مشکلات اساسی این است که آزمون سراسری کنکور و نظام آموزش مکانیکی، کمیت محور و حافظه گرا هوشها یعنی استعدادها و تواناییهای مختلف را از بین میبرد؛ مثلاً در آزمون تیزهوشان، جایگاه هوش هیجانی، اجتماعی و طبیعت گرا کجاست؟
این مدرس دانشگاه درباره چرایی داغ بودن بازار آزمون سراسری کنکور و تیزهوشان در کشور گفت: نگاه فرهنگی ما به علم مکانیکی و ابزاری عامل این موضوع است؛ بنابراین هر نوع ارزشیابی در کشور ما رویکرد مکانیکی و ابزاری خواهد داشت. ۱-۲ سال گذشته ۲ ساعت به کارهای کیفی، هنری و فکری اختصاص یافت و مدارس نمیتوانستند برای همین دو ساعت برنامه داشته باشند.
او افزود: فرهنگ ما غایت محور است نه فرایند محور و همیشه ما به نتیجه و فرجام کار مینگریم نه فرایند آن؛ حتی نسبت به زندگی نیز چنین نگاهی داریم؛ بنابراین، حتی از درسهایی مثل علوم، فارسی و حتی دین و زندگی چیزی برای زندگی یاد نمیگیریم و یادگیری به معنای تغییر رفتار در ما رخ نمیدهد؛ در واقع ما جامعهای «خوانا» نیستیم؛ به خواندن به معنای ارتباط و گفتگو نمیپردازیم. خواندن به معنای دیالکتیک در آموزش اتفاق نمیافتد و رابطه زیادی با کتاب و تفکر نداریم مگر برای دست یافتن به هدفی بیرونی.
فقیری با بیان اینکه ایران از زمان آموزش و پرورش مدرن بیشتر رویکرد مکانیکی و ابزاری داشته است، اظهار کرد: مردم برای رسیدن به اهدافی غیر از یادگیری مثل شغل، وجه اجتماعی، موقعیت و … تمایل داشته اند که به دانشگاه راه پیدا کنند. آموزش و پرورش به ما خواندن، نوشتن و فکر کردن یاد نداده است و در دانشگاه هم همین اتفاق تکرار میشود.
او افزود: به نظر اینجانب، جنبش بازاندیشی (Rfelection Movement) که از ۱۹۸۰ در جهان اتفاق افتاده، در ایران نیز باید اتفاق بیفتد و این کار بسیار سختی است زیراکه جامعه ما آمادگی چنین جنبشی ندارد حتی اگر در نظام آموزشی بخواهد چنین امری اتفاق بیفتد، برای این کار ما به زیرساخت فکری، تلاش بسیار و برنامه ریزی علمی نیاز داریم که این موارد در حال حاضر وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: آموزش و پرورش کافی است فقط به ما «خواندن و نوشتن» یاد بدهد یعنی همان دو وظیفه اصلی خودش را و متأسفانه مسئولان و نمایندگان ما گوش شنوایی برای این ماجراها ندارند و اساساً دغدغۀ فعلی جامعه ما ما هم این نیست.
15 دقیقه
5 بار
نویسنده: تیم شاه آزمون
تاریخ انتشار: 1399/10/7 22:39
اولین نفری باشید که نظر می دهید.
طراحی لوگو تصویری، متنی و ترکیبی با کیفیت و با قیمت مناسب در وب سایت گرافیشا
آزمون آنلاین MSRT
35آزمون آنلاین EPT
0آزمون آنلاین تافل (TOEFL)
0آزمون آنلاین آیلتس (IELTS)
60آزمون آنلاین کنکور
0آزمون آنلاین تولیمو (TOLIMO)
0آزمون آنلاین GRE
6آزمون آنلاین MHLE
18آزمون آنلاین آیین نامه مقدماتی
40آزمون آنلاین آیین نامه اصلی
6آزمون آنلاین زبان کنکور
86آزمون آنلاین ICDL
1010آزمون آنلاین درسی
9آزمون آنلاین المپیاد علمی
143آزمون آنلاین وکالت
1آزمون آنلاین استخدامی
239آزمون آنلاین زبان
آزمون MSRT
34آزمون EPT
0آزمون تافل
7آزمون آیلتس
0آزمون GRE
66آزمون کنکور سراسری
15آزمون تولیمو
9مقالات MSRT
10اخبار MSRT
20اخبار EPT
13مقالات EPT
7مقالات آیلتس
0اخبار آیلتس
3منابع آزمون ها
3منابع آزمون های زبان
3منابع آزمون EPT
3منابع آزمون MSRT
3منابع آزمون آیلتس
3منابع آزمون تافل
3منابع آزمون تولیمو
3منابع آزمون کنکور سراسری
3منابع آزمون GRE
0مقالات تافل
0اخبار تافل
0مقالات GRE
0اخبار GRE
57مقالات کنکور سراسری
15اخبار کنکور سراسری
10مقالات تولیمو
6اخبار تولیمو
14آزمون MHLE
2مقالات MHLE
12اخبار MHLE
3منابع MHLE
5راهنمای استفاده از شاه آزمون
5آزمون آنلاین MSRT
9آزمون آنلاین EPT
0آزمون آیین نامه مقدماتی
0آزمون آنلاین آیین نامه مقدماتی
0آزمون آیین نامه اصلی
0آزمون آنلاین آیین نامه اصلی
4آزمون آنلاین MHLE
11آزمون آنلاین کنکور سراسری
0آزمون آنلاین زبان کنکور سراسری
21آزمون ICDL
21مقالات ICDL
11آزمون آنلاین ICDL
5آزمون وکالت
4مقالات وکالت
1اخبار وکالت
1آزمون آنلاین وکالت
18آموزش ICDL
28آموزش زبان انگلیسی
22آزمون زبان انگلیسی
4آموزش کتاب 504 واژه زبان انگلیسی
3آزمون کتاب 504 واژه زبان انگلیسی
4آموزش کتاب 1100 واژه زبان انگلیسی
5آزمون کتاب 1100 واژه زبان انگلیسی
3آموزش کتاب کلمات ضروری تافل
3آزمون کتاب کلمات ضروری تافل
21آموزش لغات زبان انگلیسی
21آزمون لغات زبان انگلیسی
6آموزش زبان انگلیسی مدرسه
6آموزش 900 کلمه ضروری زبان انگلیسی
2آزمون UTEPT
2اخبار آزمون UTEPT
1مقالات آزمون UTEPT
1منابع آزمون UTEPT
2آزمون آنلاین UTEPT
4کنکور نظام قدیم
1آزمون علوم پزشکی
3آزمون درسی
3آزمون درسی اول دبستان
3آزمون درسی دوم دبستان
3آزمون درسی سوم دبستان
3آزمون درسی چهارم دبستان
2آزمون درسی پنجم دبستان
2آزمون درسی ششم دبستان
2آزمون درسی پایه هفتم
2آزمون درسی پایه هشتم
2آزمون درسی پایه نهم
2آزمون درسی پایه دهم
2آزمون درسی پایه یازدهم
2آزمون درسی پایه دوازدهم
فاطمه سلیمانی در: آزمون تستی مطالعات نهم آنلاین - درس 6 زیستبومها در خطرند
اگه آزمون اتون رایگان بود خیلی خوب میشد !!🚶♀️🚶♀💔
آیلین در: تست هدیه های آسمانی ششم دبستان آنلاین - درس 5 شتربان با ایمان
سوالات خیلیی کم بود😞
محمدسواری در: آزمون درس علوم تجربی پنجم دبستان آنلاین - درس 6 چه خبر 1
ممنونم سایتی که گذاشتین عالیه
کمال در: آزمون آنلاین درس دین و زندگی 3 پایه دوازدهم - درس 10 تمدن جدید و مسئولیت ما
ممنون از وب سایت خوبتون.
پری کاظمی در: امتحان آنلاین بخش آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت سال 83
با تشکر لطفا آزمون وکالت سال های گذشته را قرار دهید.
کامیاب پورباقری در: تست آنلاین تافل درس 19
لطفا آزمون زبان انگلیسی از کتاب های 504 و 1100 نیز قرار دهید. تشکر
داوود رشیدی در: شبیه سازی آنلاین آزمون تستی آیین نامه مقدماتی راهنمایی و رانندگی شماره 6
خوب بود. ممنون
فرهاد سلطانی در: امتحان مجازی گرامر زبان انگلیسی مرحله پیشرفته شماره 54
لطفا آزمون زبان انگلیسی از کتاب های 504 و 1100 نیز قرار دهید. تشکر
سارا طاهری در: آزمون زبان انگلیسی آنلاین بخش گرامر مرحله پیشرفته شماره 62
لطفا آزمون زبان انگلیسی از کتاب های 504 و 1100 نیز قرار دهید. تشکر
مریم فراهانی در: تست آنلاین icdl 5 نرم افزار اکسس سری 3
با تشکر از شاه آزمون. لطفا آزمون icdl نیز قرار دهید.
میهن شریفی در: آزمون زبان انگلیسی آنلاین بخش اشتباهات رایج در زبان انگلیسی مرحله متوسط شماره 5
ممنون از وب سایت خوبتون.
داوود حسینی در: آزمون آنلاین ept دانشگاه آزاد اسلامی - آزمون ept فروردین 96
لطفا آزمون های ept سال های گذشته را نیز قرار دهید. با تشکر
شریف نادری در: نمونه سوال امتحانی درس پیام های آسمان پایه هشتم آنلاین - درس 1 آفرینش شگفتانگیز و درس 2 عفو و گذشت
خوب بود. ممنون
کمال مرادی در: آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی آنلاین شماره 29
لطفا آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی نیز بگذارید.
مصطفی حسینی در: امتحان درسی آنلاین درس زیست شناسی پایه دهم - فصل 2 گفتار چهارم تنوع گوارش در جانداران (سری A)
لطفا آزمون آنلاین درسی پایه های مختلف قرار دهید. خیلی ممنون
Their father ........................ home on fridays.
I didn't .................. to the radio yesterday.
Where did she ............. to the internet? At school.
The boys ............. happy last Monday.
در کدام گزینه اشتباه گرامری وجود دارد؟
در کدام گزینه، جمله با تصویر ناهماهنگ است؟
Ali: Are you from England? Sam: Yes, I’m ……………. .
Ashkan: What’s ……………….? Soheil: I have…………………. .
کدام گزینه پاسخ درستی برای سوال داده شده نیست؟ هَل تَعرِفُ صَدیقی؟
ترجمه صحیح واژههای (تُدَرِّسینَ – تَدرُسُ – دِراسَة – دِراسیَّة)به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟
در کدام گزینه همه اعداد اصلی هستند؟
جملۀ «........... محمدٌ و احمدٌ إلی السّوقِ» با کدام گزینه کامل میشود؟
آزمون آنلاین کتاب زبان انگلیسی پایه نهم - درس 1 Personality - درسی
آزمون آنلاین کتاب پیام های آسمان هفتم - درس 1 بینای مهربان - درسی
آزمون تستی آنلاین درسی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم درس 1 تا 6 - درسی
نمونه سوال آنلاین درس دین و زندگی 2 پایه یازدهم - درس 1 هدایت الهی - درسی
آزمون تستی آنلاین فلسفه پایه یازدهم انسانی - درس 1 چیستی فلسفه - درسی
سوالات تستی درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم به صورت آنلاین - درس 5 زباله، فاجعه محیط زیست - درسی
آزمون آنلاین تستی درس به درس کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم آمادگی امتحان نوبت دوم فصل های 1 تا 6 - درسی
آزمون مجانی 504 کلمه انگلیسی دروس 1 و 2 و 3 - زبان
سوالات درس دین و زندگی 1 پایه دهم - فصل 1 هدف آفرینش - درسی
نمونه سوال آموزش قرآن پایه هفتم آنلاین - درس اول - درسی
آزمون درسی آنلاین ادبیات فارسی 3 پایه دوازدهم - درس 1 شکر نعمت (سری 1) - درسی
آزمون آنلاین درس جامعه شناسی 3 پایه دوازدهم انسانی - درس 1 ذخیره دانشی - درسی
آزمون تستی درسی زبان انگلیسی 3 پایه دوازدهم - درس 1 Sense of Appreciation بخش گرامر - درسی
آزمون آنلاین MHLE وزارت بهداشت شماره 1 - MHLE
سوالات درس ادبیات فارسی پایه نهم آنلاین - درس 11 زن پارسا - درسی